Attitude

1.1) De docent is een lerende en innoverende professional

1.1.1) De docent toont aan dat hij een lerende professional is die zelfstandig, creatief en kritisch gebruik maakt van de (nieuwe-) mogelijkheden van ICT bij leren, lesgeven en organiseren van onderwijs.

In de tijd van vandaag speelt technologie en ICT een gigantisch grote rol. De intrede van de iPads, mobiele telefoons, computers en laptops in het schoolsysteem is al lange tijd aan de gang, maar hierbij is het mijn inziens relevant te kijken waarom op welke wijze dit moet worden ingezet. Hierover bestaat voldoende literatuur, waarin de voordelen maar ook de uitdagingen worden benoemd.  

 

De keuze welke ICT toepassingen ik zelf inzet in het onderwijs is gebaseerd op enkele websites maar ook op gesprekken met andere professionals. Enkele websites die ik gebruik zijn:

https://www.kennisnet.nl/

https://www.mindmeister.com/23959261/useful-ict-tools-for-teaching-and-learning

https://www.leraar24.nl


Echter, in de praktijk merk je vaak dat er binnen een school al een keuze is gemaakt om te werken met bepaalde ict toepassingen. Hierbij is het wel altijd zaak om door te vragen waarom de keuze is gemaakt voor die specifieke ICT toepassing en wat de bevindingen zijn. Enkele docent Engels faceboek groepen zijn hiervoor ook erg nuttig geweest voor mij, omdat het een pool is van collega's docent Engels die actief ingaan op je vragen. 


Enkele sites die ik gebruik voor het overdragen van grammaticale kennis, oefeningen of digitaal materiaal zijn de volgende: 

https://www.meestergijs.nl
https://youtube.com
https://learnenglish.britishcouncil.org/en


1.1.2) De docent toont aan dat hij beschikt over de overtuiging dat betekenisvol onderwijs vraagt om beargumenteerde inzet van ICT en is in staat om de verworvenheden en beperkingen van technologie te herkennen en te integreren in betekenisvol onderwijs.

Door het klikken op de volgende link, ziet u een les waarin ik Youtube en Memrise als ICT-toepassing gebruik in mijn les: 

https://drive.google.com/open?id=1nAdKpAxWXiZPy6G6CqPxsy_Mo6jbCMsz

In de praktijk wordt er door docenten veel gebruik gemaakt van materiaal van Youtube. Hierbij vind ik het relevant dat je deze bronnen wel bespreekt met een collega om te zien of het een waardevolle bron in de zin van of het wel geschikt niveau is (niet te moeilijk, niet te makkelijk), is het relevant, is het gepast? Door geluid en video te gebruiken engageer je de studenten. Doordat je hierdoor aansluit op multimodaliteit (Baker, 2012) blijft kennis hangen in meerdere locaties in het brein, worden verschillende zintuigen aangesproken en beklijft de stof beter. 

Bij de eerste opdracht moeten er zinnen worden gemaakt met gebruik van de 'past continuous', een verledentijdsvorm in het Engels. Deze zinnen heb ik ze in de les laten schrijven in een Google Doc bestand, en daarna werden er enkele uitgepakt waar nog verbetering mogelijk was, en welke erg origineel waren. 

Zodra leerlingen klaar waren met de hoofdstof, konden zij verder bezig met vocabulaire oefenen door gebruik te maken van https://www.memrise.com. Deze ict-toepassing is op wetenschappelijk literatuur gebaseerd, d.w.z. er is gekeken naar wat leerpsychologische principes om daar hun technologie op te baseren. Zo wordt de stof die nog niet beheerst wordt later herhaald (repetition and consolidation), wordt er gebruik gemaakt van een persoonlijk account met 'experience points' waarbij je levels omhoog kunt, wat je geleerde stof weerspiegelt. Het logo van Memrise hieronder bevat een hyperlink naar de website. 

 


1.2) De docent is een reflecterende en onderzoekende professional

1.2.1)  De docent toont aan dat hij kan inspelen op onderwijskundige veranderingen en behoeften met betrekking tot het gebruik van ICT.

Zoals onder punt 1.1.1. is genoemd, vind ik het ten eerste relevant om te kunnen beargumenteren waarom je iets op een bepaalde manier hebt besloten uit te voeren in de praktijk. Zo gaat dit ook op voor het gebruik van ICT in het onderwijs. Zou je het zomaar moeten inzetten, aangezien we nu eenmaal in een maatschappij leven waarom technologie een grote rol speelt? Wat zeggen de literatuur en professionals hierover? Hamels (2011) benoemt bijvoorbeeld in zijn artikel over de voordelen van het onderwijs dat het ten eerste integrale samenwerking stimuleert. In plaats dat elke leerling een afzonderlijk deel van een opdracht maakt en op het laatst wordt samengesteld, wordt er bij integrale samenwerking gelijktijdig aan in hetzelfde format gewerkt met het voordeel dat er een hogere coherentie bestaat. Ten tweede biedt ICT de mogelijkheid meer interactie te stimuleren in het klaslokaal met behulp van quizjes, peilingen, enzovoort. Een laatste noemenswaardig voordeel is het real-time kunnen evalueren van de hoeveelheid dat leerlingen bijdragen aan een project, de kwaliteit van het gemaakte werk en de mogelijkheid te differentiëren.  Klijmij (2009) beargumenteert in haar onderzoek naar de tevredenheid van leerlingen over ICT op het Coornhert Gymnasium in Haarlem dat leerlingen het gebruik van ICT in het onderwijs als leuk en nuttig beschouwen. Het toepassen van ICT moet wel ingezet worden met specifieke doelen en richtlijnen in het achterhoofd, zoals beargumenteerd door Drummer (2008). De volgende doelen houd ik mij regelmatig voor ogen bij het opstellen van mijn lessen: 

 

● Je wilt lerenden ondersteunen die vooruitlopen op een aantal onderwerpen.
● Je wilt een klas/groep stimuleren in het samenwerken/ zelfstandig werken (of ander
vakoverstijgend onderwerp).
● Je hebt een onderwerp waarbij je de doelen nog niet bereikt.
● Je wilt met een onderwerp aan de slag gaan dat nog niet aan bod komt in de klas.
● Je wilt met ICT een onderwerp op een beter manier behandelen, dan zonder ICT.
● Je wilt de grenzen van de klas doorbreken, bijvoorbeeld door experts op afstand via
ICT de klas binnen te halen (of lerenden van andere scholen waarmee samengewerkt
kan worden).
● Je wilt lerenden de mogelijkheid bieden om producten -die zij gemaakt hebben- met
de buitenwereld te delen.
● Je wilt lerenden de gelegenheid geven om hun competentieontwikkeling zichtbaar te
maken.


Deze doelen zijn te bezien vanuit drie hoofddoelen:
● het didactische doel: ICT als motiverende/inspirerende/andere werkvorm
● het ondersteunende doel: ICT als hulpmiddel om de stof beter te verwerken
● het inhoudelijke doel: ICT als vervanger voor lesstof

 

1.2.2) De docent toont aan dat hij initiatieven neemt in het gebruik van ICT om zo sociale- en crossculturele vaardigheden te bevorderen.

Klikken op de link hieronder, brengt u bij een les van mij waarin de leerlingen voor schrijfvaardigheid bezig moesten met de IC-applicatie MySchoolsNetwork.

https://drive.google.com/open?id=1N2T5nzGOKtQs5HDHawzlcUaWw_BdAQVa

 

 

Deze toepassing, ontwikkeld door de NHL zelf, heb ik ingezet bij mijn havo/vwo tweedejaars leerlingen op het Piter Jelles Leeuwarder Lyceum om in eerste plaats hun schrijfvaardigheid te oefenen. Het prachtige van deze toepassing is dat leerlingen de geschreven stukken door peer-reviewing van elkaar lezen en commentaar kunnen plaatsen bij deze stukken. Zo wordt gestimuleerd dat leerlingen constructief naar elkaar kijken, en dus ook van elkaar leren door het principe van modelling en gebaseerd op de leerpsychologische waarde van Vygotsky dat leren in sociale interactie plaatsvindt (Geerts & Kralingen, 2011). 

Een andere werkvorm die ik af en toe inzet is de opdracht om in groepjes een 'minilesson'  te verzorgen voor de rest van de klas. Hierbij werken leerlingen vaak samen om een kleine les te maken (met behulp van een Google Presentatie, dan wel Powerpoint presentatie), zodat ze dieper in een Engels onderwerp kunnen duiken, leren samenwerken, moeten kunnen aantonen dat zij relevante bronnen kunnen vinden en gebruiken en als laatste dit in het Engels kunnen overbrengen. (Een voorbeeld les deel ik hier niet van in dit portfolio, omdat ik de toestemming van leerlingen niet meer kan vragen aangezien ik ze geen les meer geef). 


1.3) De docent is een reflecterende en onderzoekende professional

1.3.1) De docent toont aan op methodische wijze ICT-gebruik te analyseren om zo systematisch verbeterpunten in zijn lespraktijk toe te passen en te beoordelen op effectiviteit.

Door het maken van dit ICT-portfolio toon ik aan dat ik op methode wijze ICT kan analyseren en verbeterpunten in mijn lespraktijk kan toepassen.  Om continue te blijven reflecteren en verbeterpunten toe te passen vind ik het ook ten zeerste relevant om ICT-toepassingen in de praktijk te evalueren met vakcollega's. Na het draaien van een les bespreek ik graag hoe ik de ICT en het desbetreffende programma heb ingezet, of het effectief was, is er een andere manier van toepassen wat effectiever is, en zo ja hoe, of bestaat er wellicht een andere ICT-toepassing die geschikter is? Elkaar scherp houden op de manier van ICT inzetten in de praktijk is relevant, gezien, naar mijn ervaring, er soms weinig beargumenteerd wordt uitgevoerd in de praktijk. 

 

1.3.2) De docent toont aan dat hij zoekt naar (interdisciplinaire) samenwerking met collega’s die in een vergelijkbare situatie rondom ICT en onderwijs verkeren

Afgelopen jaar heb ik op het Piter Jelles Leeuwarder Lyceum enkele systemen in samenwerking gebruikt met andere collega's, waarbij we verschillende taken hebben onderverdeeld. Twee voorbeelden hiervan is Moodle en VO-next. 

In Moodle heb ik met een directe collega Engels de planning verzorgd per periode voor de leerlingen. Deze planning bestond uit verschillende grotere taken waar zij één week kregen per taak om deze af te ronden. Het uploaden van de juiste bestanden voor de juiste klassen, de planning inzichtelijk en overzichtelijk maken, en dit aanbieden aan de leerlingen was mijn taak voor de tweedejaarsklassen. 

 

Het tweede voorbeeld gaat over VO-Next. Dit is een interactieve online methode voor het vak Engels, waarbij verschillende thema's uit meerdere blokken bestaan. De regie van VO-next biedt deze in kant-en-klare brokken aan, maar deze zijn ook te wijzigen en in te vullen naar eigen wens. Dit knip-en-plak werk nam ik gedeeltelijk voor mijn rekening, waarbij ik de volgorde soms veranderde van de taken, extra materiaal toevoegde, er meer uitleg bij gaf door middel van Youtube filmpjes, enzovoort. 


1.4) De docent is een samenwerkende professional

1.4.1) De docent toont aan dat hij opgedane ICT kennis en vaardigheden met andere docenten (binnen of buiten de school) kan delen om zo nieuwe kennis te construeren.

In gesprek zijn met je vakcollega's en continu blijven evalueren staat bij mij hoog in het vaandel. Allereerst vind ik het persoonlijk fijn om mijn ideeën te overleggen met een ander, maar ik vind het ook een belangrijke waarde dat het onderwijs op een school wordt uitgedragen vanuit een bewuste houding. Dit houdt in dat je moet kunnen beargumenteren waarom je iets doet. Dit evalueren van je lesplannen als ook ICT doen we in de vergaderingen van de sectie Engels en houden we elkaar scherp. Dit is het delen van kennis en vaardigheden binnen de school. 

Buiten de school heb ik op Linkedin professionele groepen waar discussies worden gevoerd, materiaal wordt gedeeld, enzovoort. Hieronder een overzicht van de meest actieve groepen van dit moment in mijn netwerk. 

Daarnaast zijn er meerdere actieve groepen op het platform Facebook, waar op een serieuze manier vragen aan elkaar kunnen worden gesteld en waar vooral nieuw materiaal wordt geupload, zodat je van elkaar kunt profiteren. Een groep waar ik zelf actief in ben is de faceboekgroep genaamd Leraar Engels. Met de link hieronder kunt u zich hierbij aanmelden. 

https://www.facebook.com/groups/526713250845132/?fref=nf&__xts__[0]=68.ARCQMDMhBS8-hHRE4UCbbNR3Vu6Bz6IpCMsVLceRD2-DButY2WfFIhf1waRDbGWZvagWN79pGqZ8jpFs8cs5zxZcOwunh5nnOhEvz4ylMNbN8VqH3P4X_1noycWD4BBm92lNzCBUZmyGwc6Yqv8zwdUZ-F8ueYJdC5AKY30YLwegLZKKEuLbM3M9u84&__tn__=C-R