Digitale basisvaardigheden
2.1) Hardware
2.1.1) De docent toont aan diverse hardware te kunnen benoemen, aansluiten en bedienen.
Ik ben een grote van hardware (met name in de sfeer van eigen pc's bouwen en technologie rondom computers). Dit maakt dat ik met hardware in de schoolsetting ook gedreven ben en thuis ben. Enkele voorbeelden die ik kan geven is dat ik zelf afbeeldingen en youtubefragmenten kan downloaden en monteer in een prezi of Powerpoint. Zodoende kan ik dit in de klas klassikaal projecteren. Een ander voorbeeld is de functie in een Mentimeter presentatie om leerlingen antwoord te geven op een poll, quizvraag, een schaal, of een woordweb. Vooral de laatste woordweb functie gebruik ik veel als ik de antwoorden van leerlingen wil kunnen peilen op een real-time manier, en gelijk bespreekbaar wil maken.
Op school werken we met digiborden, waarbij we de keuze hebben om de laptop zelf met een hdmi-kabel aan te sluiten op het digibord, alsook de NUC achter het digibord. Deze is ook met HDMI-kabel verbonden, waardoor altijd alles op het digibord verschijnt. Ook gebruik maken van de applicaties van het digibord van Prowise kan ik, gezien ik een dagcursus heb gehad op het Piter Jelles Leeuwarder Lyceum door technici en deskundigen van Prowise zelf.
2.2) Software
2.2.1) De docent toont aan over algemene kennis van ICT te beschikken en de vaardigheden ten aanzien van bestandsbeheer te beheersen & 2.2.2) De docent toont aan dat hij de vaardigheden beheerst om met software effectieve samenwerking en communicatie tot stand te brengen.
Voor het overzicht in mijn relevante mappen en bestanden voor het werk gebruik ik voornamelijk mappen op mijn werklaptop. Hierin heb ik een aparte map per klas, waarin ik de Powerpoints bewaar. Ik beheer een aparte map genaamd 'Materialen', waarbij ik submappen heb per vaardigheid (lees-, schrijf-, luister- en spreekvaardigheid) met daarin werkvormen, materialen en instructies. Op deze manier weet ik altijd mijn eigen materialen en lesplannen terug te vinden per klas. Tevens heb ik mijn studie op deze manier op mijn werklaptop gearrangeerd. Al deze mappen heb ik vervolgens als back-up in mijn Google Drive staan.
Op Stad&Esch heb ik het eerste jaar gewerkt met Onedrive van Office365, waarin alle relevante vaksectiebestanden werden gedeeld met elkaar. De notulen van vergaderingen werden hier geplaatst, een back-up van alle toetsen met normeringen en antwoorden, werkvorm materialen, enzovoort. Daarnaast stond in de Office 365 werkmail tevens de Planner functie, waarin de jaaragenda van de school stond.

Zoals eerder genoemd onder Attitude, vind ik het zeer relevant dat leerlingen ook van alle leerlingen een stuk digitale geletterdheid aangeleerd krijgen. Dit vergt van alle leraren dat zij ICT-vaardig zijn! Met een voorbeeld van een praktische opdracht in TL3 afgelopen jaar wil ik graag exemplificeren hoe leerlingen aangeleerd krijgen hoe zij in samenwerking met andere leerlingen een opdracht gaan aanpakken. De bedoeling was dat zij deden alsof zij als reisbureau een trip naar ergens in Engeland zouden organiseren in drietallen. Als voorbereiding heb ik hen aangeleerd dat zij naar elke sessie van samenwerking tijdens een les alles moesten opslaan in hun eigen gedeelde Google Drive map. Deze heb ik ze de eerste les laten maken. Vervolgens heb ik hen laten werken in een Google Document, waarbij elke leerling tegelijkertijd kon werken. In communicatie met leerlingen kreeg ik als feedback terug dat ze het erg handig vonden dat ze ook via Google Documenten konden inloggen vanuit huis en daar met elkaar konden communiceren. Ik heb mijn eigen bachelorthese gebruikt om de opbouw van een verslag te laten zien aan hen als voorbeeld. Deze heb ik op SOMToday met hen gedeeld, zodat ze hierop altijd konden naslaan.
2.2.4) De docent toont aan dat hij kan omgaan met standaard kantoortoepassingen: tekstverwerkers, spreadsheetprogramma’s en presentatiesoftware.
Veelal leveren mijn leerlingen hun werk in via Magister, of mailen het mij in een Word bestand. Ik geef mijn feedback graag als verbeteringen in de tekst zelf of als opmerkingen in het Word bestand zelf, en mail deze vervolgens weer terug naar de leerlingen. Hieronder geef ik een voorbeeld van feedback zoals ik het ook geef aan mijn leerlingen.

Om adequaat in Microsoft Word te kunnen werken is het logischerwijs ook belangrijk om met functies als een inhoudsopgave, index en literatuurlijst in te kunnen voegen. Dit heb ik van vroeger uit geleerd van medestudenten en een cursus Word. In mijn masterthese van mijn voorgaande opleiding is dit duidelijk te zien. Deze kunt u bekijken door te klikken op de onderstaande link.
https://essay.utwente.nl/64903/1/Klein%20Woolthuis%2C%20R.M.%20-%20s0200514%20%28verslag%29.pdf
Op de school Stad & Esch te Meppel heb ik met collega's veelal gebruik gemaakt van een Microsoft Excel spreadsheet waarmee ik cijfers eenvoudig kon berekenen. Na verloop van tijd ben ik echter meer gebruik gaan maken van cijferlijsten zoals deze te genereren zijn op websites als https://www.cijferrekenaar.nl/. Een voorbeeld van een cijfer spreadsheet kunt u vinden door hieronder te klikken. Het handige van deze constructie is dat ik zelf de gewenste norm kan invoeren en het aantal punten, waarna er een cijferlijst uitrolt.
https://drive.google.com/open?id=0B2GTTV6hFvvVYmJqTFR5aGsyOFE
Tevens is via de link hieronder zichtbaar hoe ik mijn Powerpoint presentaties (het format dat ik gebruik tijdens mijn reguliere vaklessen) een video heb ingebed, zodat deze eenvoudig te bekijken is tijdens een vakles.
https://drive.google.com/open?id=1CQzeC-X5scb42uRM2wdScXGhaoPXs7PU
2.2.4) De docent toont aan dat hij een presentatie kan ondersteunen door gebruik te maken van software en hardware & 2.2.5) De docent toont aan dat hij kan werken met de elektronische leeromgeving, portfoliosoftware, (leerling gerelateerde) administratieve systemen van de school.
Zoals hierboven te zien is een reguliere vakles van mij, gebruik ik meestal Powerpoint presentaties voor het visueel ondersteunen van mijn uitleg en als handvat voor mijn leerlingen. Deze lessen met samenvattingsoverzicht van de belangrijkste stof, upload ik op de ELO zodat leerlingen dit op een later moment kunnen nakijken. De Powerpoint presentaties beam ik dan op een bord, of ik heb ik de PPT op een UBS-stick staan waarvan ik de presentatie heb geopend op een digibord. Logischerwijs heb ik mijn werkervaring ook altijd de administratie en absentie verzorgt in Magister, Somtoday en vanaf aankomend schooljaar in Magister Me (een gepersonaliseerde versie). Op deze ELO's staan tevens studiewijzers, zet ik deadlines voor opdrachten met de functie voor leerlingen om hun opdrachten te uploaden. Daarnaast ambieer ik ook mijn eigen uitleg te geven met ondersteunende slides in Youtube video's, zodat leerlingen ook mijn eigen uitleg kunnen krijgen op een ander gewenst moment dan in de lessen.
2.2.6) De docent toont aan dat hij educatieve software, serious games en mobiele apps kan inzetten & 2.2.7) De docent toont aan dat hij foto’s, video’s en audio digitaal kan maken, bewerken/converteren, publiceren en delen.
Zoals eerder genoemd, maak ik graag gebruik van een Kahoot om de voorkennis te checken dan wel te activeren, en als laatste tijdens een vakles om op begrip te checken. De eerder gelinkte lessen tonen aan dat ik deze educatieve software kan toepassen. Verder werken mijn leerlingen met Memrise, Mentimeter en Socrative. Dat ik foto's, video's en audio digitaal kan maken heb ik aangetoond met dit portfolio.
2.2.8) De docent toont aan dat hij kan werken met digitale toetssystemen.
Voor het afnemen van zowel summatieve als formatieve toetsen maak ik gebruik van verschillende systemen. Een eerste voorbeeld is Quayn. Quayn is een programma waarvoor het aan te raden is om een beginnerscursus te volgen, aangezien het een specifieke werking heeft en het veel mogelijkheden biedt. Vanuit Magister is het programma te openen voor leerlingen. In dit programma heb ik veel toetsen gemaakt en ook afgenomen, met name toetsen over te lezen Engelse boeken. Het ideale hieraan is dat het een hoop nakijkwerk scheelt en er een grote variatie aan soorten vragen te gebruiken is.
Voor vocabulaire heb ik veel gewerkt met de website https://www.drillster.com om SO's af te nemen. Ook hierbij is het handig dat het veel nakijkwerk scheelt, alhoewel het achterliggende systemen hoofdletters en kleine letters ook als fundamentele verschillen ziet. M.a.w. een goed gespeld woord kan fout worden gerekend omdat een leerling geen hoofdletter gebruikt heeft. Wat is ingegeven moet identiek zijn aan het juiste woord uit de woordenlijst.

2.3) Storingen
2.3.1) De docent is in staat om kleine storingen zelf te benoemen en/of te verhelpen.
Vanuit mijn eigen interesse in computers, ben ik bekwaam in het troubleshooten van computerproblemen. Dit kan zowel software- als hardwarematig zijn. Ook de samenwerking tussen de computer of mijn werklaptop en het digibord doorzie ik en zodoende kan ik inspelen op problemen als een zwart scherm. Op het Prowise digibord weet ik hoe ik de input kan veranderen (door middel van het plaatsen van 5 vingers op het scherm en vasthouden, de inputknop indrukken en schakelen tussen bronnen). Dit is vaak een kwestie van een zwart scherm. Ook kan het voorkomen dat de draadloze muis of toetsenbord geen ontvangst heeft. De vorige keer dat dit voorkwam, zag ik dat de Bluetooth receiver niet juist was ingeplugd op de USB extender kabel.
Mocht ik er toch niet uitkomen, dan stuur ik een ticket via de mail naar de ICT servicedesk van de school, waarna ik vervolgens een bevestiging krijg toegestuurd per mail en tevens per mail op de hoogte wordt gehouden van updates en wanneer het probleem verholpen is. Daarnaast vind ik het ook relevant te vermelden dat ik de ICT informatie doorneem die door de ICT servicedesk wordt verspreid, om zo up-to-date te blijven van de ICT infrastructuur op school en diens ontwikkelingen.
Maak jouw eigen website met JouwWeb